Gratis aanmeldenInloggen
Gratis lessen van SchoolrijkGratis lessen van Schoolrijk(24 lessen)1 jaar lid

Les: Anne Frank

(1)
Geschiedenis, Verkeer
Groep 8,4,7,6,5
190 vragen
± 30 minuten
Voorbeeld
Omschrijving

Deze les gaat over de tijd dat Anne Frank ondergedoken zat in het Achterhuis. Met behulp van digitale bronnen beantwoorden de kinderen een aantal vragen over die periode. Deze les is vrij uitgebreid

Leerdoelen verbergen
  • Ik weet wat een aantal verkeersborden voor fietsers betekenen en weet wat ik moet doen als ik deze borden tegenkom.
  • Ik weet waarom verkeersborden belangrijk zijn.
  • Ik weet waar ik hoor als fietser: op een fietspad of fietsstrook.
  • Ik ken enkele regels voor veilig fietsen.
  • Ik weet dat je soms naast elkaar en soms achter elkaar moet fietsen.
  • Ik weet dat de regels voor voetgangers ook gelden voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen en skaters.
  • Ik weet dat er twee groepen weggebruikers zijn: voetgangers en bestuurders.
  • Ik weet dat er bijzondere bestuurders zijn zoals ruiters.
  • Ik weet dat skaters bij de voetgangers horen en waar ik veilig moet rijden.
  • Ik ken de betekenis van een aantal verkeerstekens zoals aanwijzingen van agenten en verkeersregelaars.
  • Ik ken de betekenis van verkeerstekens die over het geven van voorrang gaan.
  • Ik ken de voorrangsregels bij bestuurders die aan het verkeer gaan deelnemen.
  • Ik weet dat ik de aanwijzingen van politiemensen, verkeersbrigadiers en andere verkeersregelaars moet opvolgen.
  • Ik weet dat dit ook geldt als de verkeersregels en tekens langs de weg iets anders zeggen.
  • Ik ken de regels die gelden voor voetgangers.
  • Ik weet wat ik als fietser en voetganger moet doen als ik verkeertekens tegenkom.
  • Ik weet hoe ik mij als voetganger en fietser moet gedragen in de schemering en bij donker weer.
  • Ik weet dat ik beter zichtbaar ben als ik lichtgekleurde kleding draag en met goede fietsverlichting en reflectoren.
  • Ik ken de betekenis van een aantal verkeerstekens, zoals verkeersborden, tekens op het wegdek en verkeerslichten.
  • Ik weet dat er voor toeristisch fietsen bijzondere voorzieningen zijn getroffen zoals wegwijzers en ANWB-paddestoelen.
  • Ik ken de regels die gelden op het schoolplein.
  • Ik begrijp waarom de regels op het schoolplein nodig zijn: voor mezelf en anderen.
  • Ik weet dat een rotonde een bijzonder kruispunt is.
  • Ik weet hoe de rotonde wordt aangegeven.
  • Ik ken de regels voor het geven en krijgen van voorrang en voor afslaan en doorgaan op een rotonde.
  • Ik kan uitleggen wat onderduiken is.
  • Ik ken de geschiedenis van Anne Frank.
  • Ik ken enkele maatregelen van de Duitsers tegen de Joden.
  • Ik ken de betekenis van een aantal verkeerstekens, zoals verkeersborden, tekens op het wegdek en verkeerslichten.
  • Ik weet wat ik moet doen als ik reis met de trein.
  • Ik ken de regels voor veilig en sociaal gedrag bij het reizen met de trein.
  • Ik weet wat ik moet doen als ik reis met de trein.
  • Ik ken de betekenis van aanwijzingen bij stations en op perrons.
  • Ik kan een reis plannen met een vertrektijdbord of via internet.
Deel deze les met anderen







Beoordelingen
(1)

Bekijk Wim van de Horst
Wim van de Horst(0 lessen)3 jaar lid
07 december 2016   11:22
Mooie les met raakvlakken met de Tweede wereldoorlog. De leerdoelen sluiten goed aan bij de les.


Meer lesmateriaal voor groep 8,6,7,4,5