OmschrijvingLespakket met 17 verkeerslessen op het niveau van groep 7. Dit pakket bevat 3 oefenexamens ter voorbereiding op het theorie-examen. Ook bevat het een les die de leerling samen met een ouder kan doen ter voorbereiding op het praktisch verkeersexamen.
Download de handleiding voor een beschrijving van de lessen, lesdoelen en de diverse werkvormen.
▴ Leerdoelen tonen
- Ik ken de betekenis van een aantal verkeerstekens, zoals verkeersborden, tekens op het wegdek en verkeerslichten.
- Ik weet wat ik moet doen als ik gebruik maak van het openbaar vervoer.
- Ik ken de regels voor veilig en sociaal gedrag bij het reizen met de bus.
- Ik weet wat ik moet doen om als fietser veilig aan het verkeer deel te nemen.
- Ik weet dat het belangrijk is mijn fiets te controleren en onderhouden.
- Ik weet dat de regels voor voetgangers ook gelden voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen en skaters.
- Ik weet dat er twee groepen weggebruikers zijn: voetgangers en bestuurders.
- Ik weet dat er bijzondere bestuurders zijn zoals ruiters.
- Ik weet dat skaters bij de voetgangers horen en waar ik veilig moet rijden.
- Ik weet dat ik de aanwijzingen van politiemensen, verkeersbrigadiers en andere verkeersregelaars moet opvolgen.
- Ik weet dat dit ook geldt als de verkeersregels en tekens langs de weg iets anders zeggen.
- Ik weet ook dat ik de voorrangsregels voorzichtig moet gebruiken als voetganger/fietser.
- Ik weet dat ik als voetganger en fietser niet altijd te zien ben voor chauffeurs van vrachtwagens en bussen.
- Ik weet hoe ik uit de dode hoek kan blijven en wat ik moet doen als een vrachtwagen of bus achteruit rijdt.
- Ik ken de regels die gelden voor voetgangers.
- Ik weet wat ik als fietser en voetganger moet doen als ik verkeertekens tegenkom.
- Ik ken de betekenis van een aantal verkeerstekens, zoals verkeersborden, tekens op het wegdek en verkeerslichten.
- Ik weet dat er voor toeristisch fietsen bijzondere voorzieningen zijn getroffen zoals wegwijzers en ANWB-paddestoelen.
- Ik weet wat ik moet doen om als fietser veilig aan het verkeer deel te nemen.
- Ik weet ook dat ik de voorrangsregels voorzichtig moet gebruiken als voetganger/fietser.
- Ik ken de verkeers- en gedragsregels die gelden voor fietsers.
- Ik weet dat ik medeverantwoordelijk ben voor veilig verkeer.
- Ik gebruik mijn kennis van regels en afspraken.
- Ik ken de hoofdregel: weggebruikers mogen het verkeer niet hinderen en andere weggebruikers en zichzelf niet in gevaar brengen.
- Ik weet hoe het praktijkexamen wordt afgenomen.
- Ik weet dat een rotonde een bijzonder kruispunt is.
- Ik weet hoe de rotonde wordt aangegeven.
- Ik ken de regels voor het geven en krijgen van voorrang en voor afslaan en doorgaan op een rotonde.
- Ik ken de betekenis van een aantal verkeerstekens, zoals verkeersborden, tekens op het wegdek en verkeerslichten.
- Ik weet wat ik moet doen als politie, ambulance en brandweer met zwaailicht en sirene rijden.
- Ik ken de verkeersregel: 'Op kruispunten verlenen bestuurders vooraan aan bestuurders die van rechts komen'.
- Ik weet dat er twee groepen weggebruikers zijn: voetgangers en bestuurders.
- Ik weet dat er bijzondere bestuurders zijn zoals ruiters.
- Ik ken de regel dat afslaand verkeer voorrang verleent (rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor).
- Ik ken de regels die gelden voor voetgangers.
- Ik weet dat de regels voor voetgangers ook gelden voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen en skaters.
- Ik ken de regels die gelden voor fietsers.
- Ik weet wat ik als fietser en voetganger moet doen als ik verkeertekens tegenkom.
- Ik ken de hoofdregel: weggebruikers mogen het verkeer niet hinderen en andere weggebruikers en zichzelf niet in gevaar brengen.
- Ik weet dat er twee groepen weggebruikers zijn: voetgangers en bestuurders.
Deel deze les met anderen